Kezdőlap arrow Kitekintő arrow Iskolai ebéd - egészséges választás?
Iskolai ebéd - egészséges választás? PDF Nyomtatás E-mail

ImageA Brit Orvosszövetség (British Medical Association) konferenciáján, Brightonban, az új egészségügyi miniszter, Andrew Lansley azzal érvelt, hogy a „Jamie Oliver megközelítés” nem segít a fő közegészségügyi problémákon, a kövérségen és a dohányzáson.

Lansley megemlítette, hogy az iskolai ebédet igénybevevők száma csökkent Oliver kampánya óta, amelyben táplálkozástudományilag értékesebb iskolai élelmezést követelt.

A miniszter megállapította, hogy a szülők és gyerekek ilyen kioktatása ellentétes hatást válthat ki, és káros lehet a közegészségügyre.

 

 2004-ben Jamie Oliver, az Egyesült Királyság ünnepelt séfje, kampányt indított – „Élelem az életért” címmel – azzal a céllal, hogy megakadályozza a nem megfelelő élelmezést az iskolai büfékben és éttermekben.

 

2006. szeptemberében, a miniszterelnök, Tony Blair támogatásával, aki 280 millió fontot allokált az iskolai étkeztetés javítására, Oliver kiadta manifesztumát a helyes iskolai étkeztetésről. A manifesztumban szerepelt az iskolai főzés-oktatók toborzása és képzése; az iskolák vezetőinek bátorítása, hogy intézményük egészségtelen (junk) ételektől mentes legyen; a szülők képzése és segítése abban, hogy megértsék az otthoni, családi főzés, és a felelős táplálkozás jelentőségét; és megfelelően képzett hölgyeket alkalmazzanak a konyhákban, akik elégséges órát és bért kapnak ahhoz, hogy friss ételeket főzzenek.

 

Nem arról van szó, hogy kevés lenne a kutatás a gyerekek súlyának és étkezésének kérdéseiről. Sőt, a rendelkezésre álló bizonyítékok Oliver manifesztumának sok elemét igazolják. Például, a New England Journal of Medicine nemrég számolt be olyan sokkomponensű iskolaközpontú beavatkozásról, amely fizikai oktatáson és aktivitáson keresztül  magatartásbeli változáshoz, és ennek eredményeképp az iskolás gyerekek kövérségének, és a 2. típusú diabétesz rizikójának a csökkenéséhez vezetett.

 

Két USA közegészségügyi csoport – a Trust for America’s Health és a Robert Wood Johnson Foundation – nemrég közreadott gyermek kövérség kutatása is alátámasztja Oliver megközelítését. Egy új felmérés a szülők hozzáállását vizsgálta gyermekük kövérségével kapcsolatban, amely növekedő ismereteket mutatott arról, hogy a kövérség közegészségügyi veszélyt jelent. Ugyanakkor a szülők 84%-a úgy ítéli meg, hogy gyermekük egészséges súlyú, holott a gyerekek és tizenévesek 30%-a túlsúlyos, vagy kövér. Egyéb vizsgálatok azt igazolták, hogy a gyermekkori kövérség fontos és növekvő probléma az USA-ban. A vizsgálat arra is felhívja a figyelmet, hogy a magas vérnyomás jelentős következmény lett a kövér gyerekeknél. A magas vérnyomásról azt feltételeztük, hogy csak a felnőttek problémája, holott bebizonyosodott, hogy iskolás gyerekek és tizenévesek esetében is felveti a coronaria betegség és a stroke rizikóját.

 

Az Oliver-Blair projektre reagálva, a Lancet jelen számában Cécile Knai és munkatársai ismertetik a DRINC kezdeményezést, amely az Egyesült Királyságban jött létre egy táplálkozásilag értékesebb élelmezés céljából. Az 5 év alatt 10 milliós projektet részben közpénzből finanszírozzák, és részt vesznek benne nagy, multinacionális élelmiszer és ital cégek is. Ez a partnerség kérdéseket vet fel a közegészségügyi előnyök és a kereskedelmi haszon közötti megfelelő egyensúllyal kapcsolatban. A civil kezdeményezések számára elvben nagyon vonzó a privát szektor bevonása, de pontosan le kell szögezni az elvárásokat és az átláthatóságot, hogy biztosítva legyen a társadalmi előny.

 

Talán nem meglepő, hogy Andrew Lansley el akar szakadni az előző kormány döntéseitől. Ugyanakkor azzal a veszéllyel játszik, hogy eltereli a figyelmet a szaporodó kövérség és diabétesz közegészségügyi rizikóiról. Még most, a gazdasági válság nadrágszíj-húzó idején is, a vezetőknek el kellene kerülniük a nem segítő eredményű nyilvános megjegyzéseket. E helyett energiájukat arra kellene fordítaniuk, hogy egy előremutató egészségpolitikát dolgozzanak ki, olyant, amely világos, kézzelfogható segítséget ad ahhoz, hogy hatékonyan világosítsák fel a szülőket arról, hogy a helyes táplálkozás mennyire fontos gyermekük fejlődése, egészsége és jövője szempontjából. 

  

Forrás: The Lancet szerkesztőségi közleménye
The Lancet, Volume 376, Issue 9735, Page 69, 10 July 2010
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2961060-4/fulltext?elsca1=TL-100710&elsca2=email&elsca3=segment

2010. július 14.

Hozzászólások
Új hozzászólás írása Keresés
+/-
Új hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
 
Created by Internet Megoldások - d'EXTRA-Line Kft.